welcome back

welcome back

Friday 27 December 2013

REDHA KAH AKU?

R.E.D.H.A.. Mungkin perkataan ini hanya boleh diterima dan difahami apabila orang itu sendiri mengalami situasi itu sendiri..kan? kenapa saya cakap macamtu? sebab kadangkala orang lain boleh je cakap.."REDHA JELAH.." tp mungin kite boleh mengangguk sekadar untuk mengiyakan kata-katanya. tapi dalam hati.."dia boleh la cakap camtu sebab tak kena batang hidung dia" kan??..


Ini boleh dikaitkan dengan apa yang berlaku pada fatinah pada petang tadi...hmmm...



     Disuatu petang yang hening.. Fatinah dengan penuh kegembiraan membawa sebungkus beg plastik yang mengandungi 4 keping roti canai..Kononnya untuk dikongsi bersama kawan2 dibilik.Tetapi hanya Allah sahaja yang lebih mengetahui segala-galanya..



Dengan tidak disangka-sangka ketika kaki menjejak anak tangga yang terakhir..ketibaan sang monyet memeranjatkan aku dan sahabatku yang turut bersama merasa lelah mendaki bukit Kolej Ibu Zain..beberapa ekor monyet terus memerhati bungkusan yang kubawa dengan pandangan yang amat menggerunkan..mungkin niat monyet itu ingin merampas bungkusan makanan ku.Lantas dengan kudrat dan  daya yang berbaki setelah mendaki bukit ku gagahkan jua diriku untuk berlari. Namun mungkin bukan rezekiku pada hari ini, bungkusan roti canai yang ku jinjit telah jatuh ketanah sewaktu ku cuba untuk melarikan diri. Kewarasan diri hanya memikirkan cara untuk meloloskan diri daripada sang monyet



Setelah beberapa minit aku datang semula ketempat kejadian, dan kulihat monyet2 sedang menikmati roti canai panas yang ku bawa tadi..tiba-tiba hatiku diserbu rasa sedih kerana roti canai yang pada mulanya untuk makan petangku telah menjadi rezki monyet. Aku mula memujuk diriku untuk meredhainya tetapi aku terngiang-ngiang apa yang berlaku..Terasa ingin tertawa mengenangkan peristiwa tadi..



      Sehinggalah aku dan sahabatku makan malam hanya dengan kuey tiow tomyam.Apabila selesai makan barulah kukenang semula kejadian tadi.. mungkin jika aku masih ada roti canai mungkin akan berlaku pembaziran kerana sewaktu aku membawa roti canai, dalam masa yang sama sahabatku juga membeli kuey tiaw..Mungkin roti canai itu akan terbuang begitu sahaja..Sebenarnya aku masih tidak redha roti canaiku dimakan monyet sewaktu kejadian iu berlaku, namun bila ku kenang akan berlakunya pembaziran barulah ku sedar bahawa ianya adalah rezeki sang monyet yang mungkin kelaparan sejak beberapa hari.Ada hikmahnya.Aku redha dengan ketentuannya.



Maka dapat disimpulkan bahawa setiap rezeki itu kita harus berkongsi dan setiap keredhaan itu akan difahami oleh seseorang yang benar2 sedang diuji..Wallahualam.Jumpa lagi di lain kalam..Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment